روانشناسی شخصیت
امیر حسین مرادی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی
چکیده
هدف: تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت برای زندگی به ویژه برای یادگیری در دانشآموزان اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل علّی رابطه تعامل والد-فرزند با گرایش به تفکر انتقادی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت برای زندگی به ویژه برای یادگیری در دانشآموزان اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل علّی رابطه تعامل والد-فرزند با گرایش به تفکر انتقادی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول شهر لاهیجان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. 200 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ-آوری اﻃﻼﻋﺎت در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS)، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (CFI) اﺳﺘﻔﺎده ﺷد. سپس دادهها توسط آزمون همبستگی پیرسون و روش مدلیابی معادلات ساختاری، با استفاده از نرمافزارهای 26SPSS- و 10.2-LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. همچنین تعامل والد-فرزند و انعطافپذیری شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی اثر مستقیم دارند (05/0> P). تعامل والد-فرزند از طریق انعطافپذیری شناختی اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار بر گرایش به تفکر انتقادی دارند (05/0> p). نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت تعامل والد-فرزند و انعطافپذیری شناختی میتواند مهارت تفکر انتقادی را در دانشآموزان پیشبینی کند و مسئولان مدارس و والدین باید به این متغیرها توجه ویژه داشته باشند.
روانشناسی اجتماعی
الهه جوانمرد کامل؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی؛ معصومه ملکی پیربازاری
چکیده
هدف: یکی از نشانه های سلامت روان در افراد توانایی سازگاری با شرایط مختلف زندگی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه تعامل والد-فرزند، احساس امنیت، طرحواره استحقاق و سازگاری با نقش میانجی تابآوری است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان رودسر ...
بیشتر
هدف: یکی از نشانه های سلامت روان در افراد توانایی سازگاری با شرایط مختلف زندگی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه تعامل والد-فرزند، احساس امنیت، طرحواره استحقاق و سازگاری با نقش میانجی تابآوری است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان رودسر در سال تحصیلی 2023 -2022 است که از میان آنها 250 نفر از 5 مدرسه به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش به صورت مجازی و با استفاده از پرسشنامه ارزیابی رابطه والد - فرزند (PCRS)، پرسشنامه احساس امنیت در نظام خانواده (SIFS )، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه (YSQ)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (CSAQ) و مقیاس تابآوری ( SQRS) جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات به وسیله آزمون ضریب همبستگی پیرسون و همچنین روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای LISREL-8/8 و SPSS-22 انجام شد.
نتایج: نتایج تحلیل دادهها نشان داد تعامل والد-فرزند، احساس امنیت و طرحواره استحقاق بر سازگاری دانشآموزان دختر اثر مستقیم و معنادار دارند. همچنین بین تعامل والد-فرزند و احساس امنیت و طرحواره استحقاق به واسطه نقش میانجی تابآوری با سازگاری دانش آموزان اثر غیرمستقیم و معنادار وجود داشت (0/05 > p).
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نوع تعامل والد-فرزند، احساس امنیت و طرحوارههای ایجاد شده میتواند در سازگاری فرد با محیط نقش داشته و تابآوری فرد در این رابطه نقش میانجی را دارد.
روانشناسی نابهنجاری
زیبا دهبان؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه استرس انتظارات تحصیلی با رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه اول روستاهای شهر رودبنه در سال تحصیلی 1402-١٤٠1 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس 200 انتخاب شدند. ابزار جمع-آوری دادهها ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه استرس انتظارات تحصیلی با رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه اول روستاهای شهر رودبنه در سال تحصیلی 1402-١٤٠1 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس 200 انتخاب شدند. ابزار جمع-آوری دادهها شامل سیاهه استرس انتظارات تحصیلی (AESI)، مقیاس رفتار و شناخت خودشکن (SDBCS)، و مقیاس خودآگاهی هیجانی (SAOQ) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و فن مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که استرس انتظارات تحصیلی و خودآگاهی هیجانی بر رفتار و شناخت خودشکن اثر مستقیم دارد (001/0 > p). همچنین استرس انتظارات تحصیلی بر رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی اثر غیرمستقیم داشت (001/0 > p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت روانشناسان آموزشی و مشاوران مدارس جهت پیشگیری از رفتارها و شناختهای خودشکن دانشآموزان باید به متغیرهای استرس انتظارات تحصیلی و خودآگاهی هیجانی در آنان توجه ویژه داشته باشند.
روانشناسی نابهنجاری
رقیه باقی زاده؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، ناگویی هیجانی و فرسودگی زناشویی است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بانوان متاهل شهر رودسر در سال 1401 هستند. از این جامعه 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، ناگویی هیجانی و فرسودگی زناشویی است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بانوان متاهل شهر رودسر در سال 1401 هستند. از این جامعه 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش8 جلسه دو ساعته آموزش گروهی ذهن آگاهی دریافت کرد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWB)، پرسشنامه فرسودگی زناشویی (CBM) و مقیاس ناگویی هیجانی (TAS) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوورایانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش گروهی ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش فرسودگی زناشویی و ناگویی هیجانی زنان متاهل موثر است (p<0/01). بنابراین نتایج پژوهش حاضر برای خانوادهها جهت استفاده از این مداخله برای بهبود بهزیستی روانشناختی، فرسودگی زناشویی و ناگویی هیجانی کاربرد دارد.
روانشناسی شخصیت
کبری عباس پور؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل علّی رابطهی تنظیم شناختی هیجان و کیفیت روابط متعهدانه زوجین با میانجیگری ذهنآگاهی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل زنان متأهل شهرستان بندر گناوه در سال 1401 بودند که 263 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل علّی رابطهی تنظیم شناختی هیجان و کیفیت روابط متعهدانه زوجین با میانجیگری ذهنآگاهی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل زنان متأهل شهرستان بندر گناوه در سال 1401 بودند که 263 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (CERQ)، پرسشنامه تعهد زناشویی (DCI) و پرسشنامه ذهنآگاهی فرایبورگ-فرم کوتاه (FMI) بود که به صورت آنلاین کامل شدند. برای بررسی فرضیهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با به کارگیری از نرم افزار SPSS22 و Smart PLS3 استفاده شد. یافتههای به دست آمده حاکی از آن شد که دادههای پژوهش با مدل پیشنهادی برازش مناسبی دارد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تنظیم شناختی هیجان بر کیفیت روابط متعهدانه زوجین اثر مثبت و مستقیم دارد (05/0p<). همچنین ذهن-آگاهی بر کیفیت روابط متعهدانه زوجین اثر مثبت و مستقیم وجود دارد (05/0p<). تنظیم شناختی هیجان از طریق ذهنآگاهی بر کیفیت روابط متعهدانه زوجین اثر غیر مستقیم و مثبت وجود دارد (05/0p<). از این پژوهش نتیجه می-گیریم که؛ تقویت مهارتهای تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی با روابط متعهدانه بیشتر در زنان متاهل مرتبط است و مشاوران مراکز مشاوره میتوانند از نتایج این پژوهش بهره ببرند.
روانشناسی شخصیت
پریسا تنهایی دیلمقانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرا لنگرودی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تابآوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری مطالعهی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بودهاند. تعداد 207 دانشجو ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تابآوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری مطالعهی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بودهاند. تعداد 207 دانشجو از این جامعه، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، شامل پرسشنامه نیازهای روانشناختی(BSNQ)، مقیاس تابآوری تحصیلی (ARI) و مقیاس تحمل ابهام بوده است. سپس دادهها توسط روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و3 Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش، نشان داد نیازهای بنیادین روانشناختی بر تابآوری تحصیلی اثر مثبت و مستقیم دارد(05/0P<). همچنین نتایج نشان داد تحمل ابهام بر تابآوری تحصیلی، اثر مستقیم و مثبت دارد (05/0P<). از طرفی اثر غیرمستقیم نیازهای بنیادین روانشناختی بر تابآوری تحصیلی از طریق تحمل ابهام تأیید شد (05/0>p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت دانشجویانی که نیازهای بنیادین روانشناختی آنان بیشتر تامین شده ،تحمل ابهام بیشتری دارند، از لحاظ تحصیلی تابآورتر هستند و در این میان تأمین نیازهای بنیادین اهمیت ویژهای دارد؛ لذا متصدیان آموزش عالی کشور باید به پرورش این توانمندیها در دانشجویان همت گمارند.
روانشناسی نابهنجاری
سارا مختاری؛ میلاد سبزهآرای لنگرودی؛ معصومه ملکی پیربازاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفی نیازهای زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی بیماران روانی مزمن است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. تعداد 23 نفر از بیماران روانی مزمن مراجعه کننده به مرکز توانبخشی روزانۀ اعصاب و روان طاهره در شهرستان رامسر در سال 1400 به روش نمونه گیری هدفمند تا اشباع نظری داده ها انتخاب شدند و تحت مصاحبۀ نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفی نیازهای زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی بیماران روانی مزمن است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. تعداد 23 نفر از بیماران روانی مزمن مراجعه کننده به مرکز توانبخشی روزانۀ اعصاب و روان طاهره در شهرستان رامسر در سال 1400 به روش نمونه گیری هدفمند تا اشباع نظری داده ها انتخاب شدند و تحت مصاحبۀ نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. تحلیل و کدگذاری مصاحبهها چهار مولفه به همره 26 زیرمولفه را نشان داد. مولفه نیازهای زیستی شامل 6 زیرمولفۀ هزینه های درمانی، کمبود دارو، رژیم غذایی، ورزش و فعالیت جسمانی و مشکلات جسمانی و کنشی (خواب، تغذیه،دفع، میل جنسی) است. مولفه نیازهای روانی بیماران شامل 7 زیرمولفۀ وجود اختلالات روانی همبود، تجربه هیجانات ناخوشایند، نداشتن مهارتهای فردی و اجتماعی، کمبود تابآوری و ویژگیهای مثبت روانشناختی، کیفیت زندگی پایین و فرسودگی روانشناختی و داشتن تفریح و اوقات فراغت است. مولفه نیازهای اجتماعی بیماران شامل 7 زیرمولفۀ نیاز به حمایت خانوادگی، نیاز به حمایت سازمانهای ذیربط، کمبود تسهیلات اجتماعی، انگ و تبعیض اجتماعی، امکان تحصیل، امکان اشتغال و نیاز به حمایت از سوی متخصصان است. مولفه نیازهای معنوی بیماران نیز شامل 6 زیرمولفۀ نیاز به داشتن امید، انجام آیینهای دینی، نداشتن معنا و هدف در زندگی، ترس از مرگ، تنهایی و نگرش نسبت به خداوند است. یافته های به دست آمده نشان میدهد که نیازهای مختلفی در ابعاد 4 گانه زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی وجود دارد که برای ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی بیماران روانی مزمن باید به آنها توجه کرد.
روانشناسی نابهنجاری
شکوفه جلیلی پرور؛ میلاد سبزه آرا لنگرودی؛ معصومه ملکی پیربازاری
چکیده
-استفادۀ آسیبزا از فناوریهای دیجیتال در میان گروههای سنی مختلف جامعه و به طور خاص کودکان در حال افزایش است. از این رو توجه به این موضوع و آموزش خانوادهها جهت توانمندسازی آنها برای مواجهه درست با این مسأله حائز اهمیت است. این پژوهش نیز با هدف بررسی تأثیر آموزش خانواده بر اعتیاد به بازیهای دیجیتال انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه-آزمایشی ...
بیشتر
-استفادۀ آسیبزا از فناوریهای دیجیتال در میان گروههای سنی مختلف جامعه و به طور خاص کودکان در حال افزایش است. از این رو توجه به این موضوع و آموزش خانوادهها جهت توانمندسازی آنها برای مواجهه درست با این مسأله حائز اهمیت است. این پژوهش نیز با هدف بررسی تأثیر آموزش خانواده بر اعتیاد به بازیهای دیجیتال انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه-آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانش-آموزانِ پسر مقاطع چهارم و پنجمِ دبستانِ مدرسۀ فرید در شهرستان رامسر در سال تحصیلی 99-98 بودند که با احتساب ریزش اعضای نمونه به روش نمونهگیری هدفمند، 40 نفر از آنها انتخاب و به طور تصادفی و مساوی به دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. ابتدا در مرحلۀ پیشآزمون، مقیاس اعتیاد به بازیهای ویدیوئی برای کودکان (ییلماتز، گریفیتز و کن، 2017) بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش، دورۀ آموزش خانواده را گذارند. سپس، مجدداً از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و نسخۀ 24 نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین اعتیاد به بازیهای دیجیتال و مولفههای آن در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش معناداری یافت (05/0 > p). با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که آموزش خانواده در کاهش اعتیاد به بازیهای دیجیتال کودکان اثربخش است. از این رو، طراحی و پیادهسازی دوره-های آموزشی برای خانوادهها میتواند در کاهش استفاده آسیبزای فرزندانشان از فناوریهای نوین الکترونیکی سودمند باشد
روانشناسی اجتماعی
زهرا صادق نیا سلاکجانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، پرسشنامه خودکارآمدی, پرسشنامه خلاقیت و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS - 22 استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه های اعتیاد به بازیهای آنلاین (مشکلات عملکرد تحصیلی و شغلی و مشکلات اجتماعی و خلقی)، توانستند 8/48 درصد از واریانس خودکارآمدی، 3/43 درصد از واریانس خلاقیت و4/27 درصد از واریانس مهارت های اجتماعی دانش آموزان را پیشبینی کنند (05/0˂p). بنابراین نتایج این پژوهش اهمیت توجه به اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشآموزان را نشان میدهد و پیشگیری از آن می تواند با متغیرهای روانشناختی مثبت در ارتباط باشد.
روانشناسی نابهنجاری
حسین نظری مقدم؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه تصویر بدن و نشانههای افسردگی در افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی و غیر مبتلا بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روششناسی علی-مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه از افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی مورد تایید سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1400 و افراد غیر مبتلا به اختلال ملال جنسیتی بودند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه تصویر بدن و نشانههای افسردگی در افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی و غیر مبتلا بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روششناسی علی-مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه از افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی مورد تایید سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1400 و افراد غیر مبتلا به اختلال ملال جنسیتی بودند. جهت نمونهگیری 30 نفر از هر دو گروه (15 نفر مرد و 15 نفر زن) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه چندبعدی نگرش فرد در مورد تصویر بدنی خود (کش، وینستد و جاندا، 1985) و افسردگی بک 2 (1996) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون t مستقل و با استفاده از نرمافزار SPSS 20 انجام پذیرفت. یافتههای مطالعه نشان داد میانگین نمرات تصویر بدن (01/0 P˂) و نشانههای افسردگی (05/0 P˂) در افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی و غیر مبتلا تفاوت معنادار دارد. افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی در مقایسه با افراد غیر مبتلا، تصویر بدنی پایینتر و نشانههای افسردگی بیشتر دارند.
روانشناسی نابهنجاری
کوثر الهی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرای
چکیده
همهگیری ویروس کووید 19 طی دو سال اخیر اضطراب زیادی در افراد ایجاد نمود.هدف این پژوهش پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس منغیرهای ذهن آگاهی و تاب آوری است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روششناسی توصیفی و از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS)، پرسشنامه ۵ عاملی ذهنآگاهی (FFMQ) و پرسشنامه ...
بیشتر
همهگیری ویروس کووید 19 طی دو سال اخیر اضطراب زیادی در افراد ایجاد نمود.هدف این پژوهش پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس منغیرهای ذهن آگاهی و تاب آوری است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روششناسی توصیفی و از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS)، پرسشنامه ۵ عاملی ذهنآگاهی (FFMQ) و پرسشنامه تاب آوری (CD-RISD) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه، 260 دانشجو (147 مرد و 113 زن) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامهها را به صورت آنلاین تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه و نرمافزار SPSS 20 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ذهنآگاهی با ضریب تاثیر 0/16 و تاب آوری با ضریب تاثیر 0/42- میتوانند اضطراب کووید-19 را به طور معناداری پیشبینی کنند (0/05 >p). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که برگزاری کارگاههایی جهت ارتقا تاب آوری در دانشجویان و افراد جامعه می تواند با اضطراب کووید 19 کمتر در آنها مرتبط باشد.
روانشناسی نابهنجاری
معصومه ملکی پیربازاری؛ محمد نریمانی؛ نیلوفر میکاییلی؛ عباس ابوالقاسمی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد در کاهش علایم و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به وسواس در تعامل با سابقه خانوادگی وسواس انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری میباشد. جامعه پژوهش شامل همه بیماران مبتلا به وسواس بالای 18 سال بودند که در سال 1393 به مراکز مشاوره خصوصی و مراکز ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد در کاهش علایم و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به وسواس در تعامل با سابقه خانوادگی وسواس انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری میباشد. جامعه پژوهش شامل همه بیماران مبتلا به وسواس بالای 18 سال بودند که در سال 1393 به مراکز مشاوره خصوصی و مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی شهرستان رشت مراجعه کردند. نمونه شامل 60 بیمار مبتلا به وسواس بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (درمان پذیرش و تعهد با سابقه خانوادگی وسواس و درمان پذیرش و تعهد بدون سابقه خانوادگی وسواس) و دو گروه کنترل (کنترل با سابقه خانوادگی وسواس و کنترل بدون سابقه خانوادگی وسواس) قرار گرفتند. گروه های آزمایشی هشت جلسه 45 دقیقه ای درمان پذیرش و تعهد دریافت نمودند. از مقیاس وسواس فکری- عملی ییل-بروان برای تعیین شدت وسواس و از فرم کوتاه مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی به منظور سنجش میزان کیفیت زندگی و از مصاحبه بالینی برای بررسی سابقه خانوادگی وسواس استفاده شد. آزمون تحلیل واریانس چند متغیره با اندازه گیری مکرر برای بررسی تفاوت نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری استفاده شد. نتایج نشان داد که این درمان باعث کاهش قابل توجه علائم وسواس و افزایش قابل توجه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به وسواس می شود. بنابراین، همه بیماران مبتلا به وسواس می توانند از این روش درمانی بدون توجه به سابقه خانوادگی وسواس، بهره مند شوند.